אחת המגמות החשובות ביותר בתחום העיצוב בישראל בשנים האחרונות היא התקנת משטחי פרקט. את הפרקט ניתן למצוא כיום בשלל מקומות בבית, בין אם בחדר השינה, במטבח, בסלון או בכל מקום אחר. כאשר מצטיידים בפרקט, מעוניינים לשמור על המשטח לאורך זמן ולהימנע מפגיעה במראה שלו, משחיקת החומר ומהוצאות על תיקונים. לפניכם מספר דגשים בנוגע לשמירה על הפרקט.

כך מונעים שריטות על המשטח

אחד ה"אויבים" הגדולים של משטחי הפרקט השונים הוא שריטות, שנגרמות בעיקר בעת הזזת מערכת הישיבה או הרהיטים בחדר בו הותקן הפרקט. כדי למנוע את השריטה, מומלץ כמובן להימנע ככל האפשר מהזזה של הפריטים, אפילו אם מדובר בתזוזה של מטרים בודדים לצרכי ניקיון. חובה להוסיף "נעלי" פלסטיק לרהיטים, מה שיקטין בצורה משמעותית את הנזק הנגרם בעת המגע של הרהיט עם הפרקט. מכיוון שהתוספות הללו עולות סכומי כסף מינימליים, של שקלים בודדים לכל יחידה, מומלץ ביותר לבצע את הרכישה.

הקטנת החשיפה לשמש

בעת מגע ישיר עם קרני השמש, מרבית משטחי הפרקט אינם מגיבים היטב, בלשון המעטה – הם מתנפחים, מאבדים את הצורה שלהם ואף עמידותם עלולה להיפגע. מעבר להמלצה שלא למקם משטחי פרקט באזורים החיצוניים של הבית (בשביל זה יש הרי דקים), חשוב לבחון את פנים הבית ולוודא שלא נכנסת אליו שמש הפוגעת בפרקט. הדרך הפשוטה ביותר להבטיח זאת היא באמצעות וילונות או תריסים.

ניקיון הפרקט

עד לפני מספר שנים, רבים סברו כי ניקיון של פרקט הוא מלאכה מורכבת מאד, שמיועדת למומחים בלבד. כיום, ברור שזה רחוק מלהיות מדויק. את הפרקט ניתן לנקות באמצעים בסיסיים מאד, דוגמת מטאטא ומטלית לחה, אך ספוגה היטב. עם זאת, ניתן למצוא מוצרים ייעודיים לניקוי פרקט, שיכולים לעשות את העבודה בצורה טובה ויעילה יותר.

בכל מקרה, כאשר הפרקט מתלכלך ומתמלא בנוזלים, חשוב לנקות אותו מהר ככל האפשר, מה שימנע נזקים מצטברים פוטנציאליים – הפרקט הממוצע לא הולך, כאמור, יד ביד עם לחות ורטיבות.

אז איך מתחילים?

הערה חשובה אחרונה שצריך להוסיף היא שלכל פרקט חוקים ו"הוראות הפעלה" משלו. אופן התחזוקה של הפרקט והשמירה עליו תלויים בפרמטרים דוגמת סוג הפרקט, מאפייני השטח בו הוא מוצב או אפילו מאפייני האנשים שמשתמשים בו (למשל, מבחינת העומס הצפוי על הפרקט). לכן, כאשר פונים לחברה המתקינה רצפות פרקט, חשוב לברר כבר בנקודת ההתחלה מה נדרש לעשות כדי לשמור על הפרקט לאורך זמן, וממה כדאי להימנע/